Darmowa przesyłka:
- Paczkomat od 50zł
płatność: Przelewem/ Przelewami24
- Kurier InPost od 100zł
płatność: Przelewem/ Przelewami24/ Przy odbiorze
Należy zaznaczyć, że zaburzenia motoryki małej i dużej często występują u dzieci dyslektycznych często w połączeniu z zaburzeniami innych funkcji m.in.:
* percepcji wzrokowej,
* percepcji słuchowej,
* funkcji językowych,
* integracji w/w procesów,
* pamięci słuchowej, wzrokowej, ruchowej,
* lateralizacji,
* orientacji w schemacie ciała, kierunkach i przestrzeni
Przejawy obniżenia sprawności manualnej w pisaniu to:
* zbyt wolne tempo wykonywanych czynności,
* mała precyzja ruchów dłoni i palców,
* słaby poziom graficzny pisma,
* współruchy
Dzieci o obniżonej sprawności manualnej napotykają szczególne trudności podczas przepisywania tekstu lub pisania ze słuchu. Z uwagi na wolne tempo pracy, nie nadążają za innymi dziećmi, co może często powodować u nich zaburzenia o charakterze emocjonalno-motywacyjnym (poczucie niższej wartości, brak chęci do nauki z powodu braku sukcesów, drażliwość), stanowiące podstawę do powstawania różnych trudności wychowawczych.
Motoryka duża odnosi się do zręczności ruchowej całego ciała.
Objawy szczególnej niezręczności są następujące:
* opóźnienia w rozwoju ruchowym w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym oraz mała aktywność ruchowa;
* ogólna niezręczność ruchowa i mała wyćwiczalność w zakresie dużych ruchów, związana z zakłóceniami napięcia mięśniowego (napięcie nadmierne lub za małe);
* brak koordynacji ruchów przy współdziałaniu różnych grup mięśniowych, dający wrażenie ogólnej niezręczności;
* osiąganie z opóźnieniem, w porównaniu z rówieśnikami, różnych
umiejętności ruchowych w czynnościach codziennych, zabawowych i sportowych;
* ogólne spowolnienie ruchowe;
* unikanie zabaw ruchowych;
* zakłócenie koordynacji wzrokowo- ruchowej w zabawach
i zadaniach, w których ruch odbywa się pod kontrolą wzroku (rzut piłką, gra w klasy).
Sprawności motoryczne to umiejętności wymagające bardzo precyzyjnej koordynacji (np. posługiwanie się sztućcami, jazda na rowerze, gra w piłkę). Nie kształtują się one w wyniku samego procesu dojrzewania, lecz muszą zostać wyuczone.
Najczęstsze problemy z zakresu motoryki dużej to:
* zaburzenia równowagi;
* niezgrabność w pokonywaniu przeszkód;
* słabe panowanie nad szybkością i siłą;
* trudności w integracji wszystkich mięśni w celu wykonywania
skoordynowanego działania.
Najważniejsze wskazania w przypadku niezręczności ruchowej:
* zachęcanie dzieci do brania udziału w zabawach ruchowych;
* umożliwienie uprawiania sportów.
Dlatego tak istotne są wszelkiego rodzaju ćwiczenia motoryki dużej i małej.
Zaczynamy od zabaw ćwiczeń ruchowych ogólnie usprawniających - motoryka
duża, po to by przejść do motoryki małej i precyzyjnej.
Przykłady ćwiczeń motoryki małej:
* swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami,
kredkami świecowymi, pastelami
* nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory
* wieszanie ubranek dla lalek na sznurku i przyczepianie ich klamerkami do bielizny
* zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko stoi (nie siedzi) przy stoliku odpowiedniej do jego wzrostu wysokości
* zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania
* kalkowanie obrazków
* obrysowywanie szablonów
* wciskanie w tablicę korkową pinezek- wyjmowanie ich zbieranie drobnych elementów (pieniążki, ziarenka, guziczki- dwoma palcami kciukiem i wskazującym, zbieranie wyżej wymienionych przedmiotów pęsetą
* cięcie po narysowanych liniach - prostych frędzelki, - falistych serwetki
* wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych
kształtów z papieru kolorowego
* ugniatanie papierowych kul i rzucanie nimi do celu
* wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole,
zabawa, idzie kominiarz po drabinie, naśladowanie gry na pianinie,
odtwarzanie rytmu padającego deszczu
* modelowanie z plasteliny, modeliny, masy papierowej najpierw kuleczek,
wałeczków; później form bardziej złożonych - zwierząt, postaci ludzkich,
liter
* stemplowanie i kolorowanie
* wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier
* rysowanie w liniach wzorów literopodobnych i szlaczków
* strząsanie wody z palców
* zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę
* zabawy pacynką
* przyszywanie guzików
* szycie prostymi ściegami
* krążenia palcami, np. jednego palca wokół drugiego nieruchomego, wokół
siebie obu palców
* ćwiczenia dłoni- wymachy, krążenia, uderzenia, pocierania, otwierania,
zamykania
* ściskanie piłeczek
* zwijanie palcami chusteczek, apaszek
* rysowanie patykiem po ziemi
* faliste ruchy ramion - zabawa w przylot i odlot bocianów
* przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką - zabawa
w naukę pływania
* zabawa w pociągi - ruch rąk naśladuje obroty kół
* zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie
* zabawa w gotowanie obiadu - naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania
gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany
* rysowanie szlaczków Dennisona
* gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy
* rzucanie woreczków lub piłeczek - kto dalej
* toczenie piłki do dołka
* przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie
jej raz prawą, raz lewą ręką
* podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
* wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej
w locie, samymi palcami - zanim odbije się od podłogi
* "rysowanie" palcami w powietrzu określonego przedmiot
* układanie z elementów geometrycznych postaci ludzkich, zwierząt,
domków itp.
* układanie z patyczków, np. płotów
Specyfika metod i technik oddziaływania terapeutycznego na dziecko polega na tym, że wiele z nich ma charakter zabawy, co wzmacnia motywację dzieci do udziału w zajęciach.
Literatura:
W. Szuman, „Zabawy z najmłodszymi dziećmi”
W. Puffke, „Zabawy freblowskie”